Školní vzdělávací program „BAREVNÝ STROM POZNÁNÍ“

Dokument v plném znění ZDE

Vzdělávací obsah

Integrované bloky:

  • Když jsou stromy nejvíce barevné
    • Já a moji kamarádi – „Jako stromky ve školce“
    • „Pod dubem, za dubem“ – Ve škole, doma, na ulici
    • Stromy v sadě, v lese – „Strom po ovoci poznán bývá“
    • Vítr fouká ze strnišť – „Stromy shazují listy“
    • Já jsem holka a ty jsi kluk – „Budu velký jako buk …“
    • Zvířátka se chystají na zimu – „Strom pro zvířátka“
  • Co si stromy šeptají
    • Mikulášské trampoty – „Kdo se bojí nesmí do lesa!“
    • Zelenej se, jedličko – „O čem se zdá vánočnímu stromku?“
    • Bílé ticho – „Stromy spí v bílé peřině“
    • Zimní sportování – „Ohýbej stromek dokud je mladý“
    • Hádej, čím jsem – „Jablko nepadá daleko od stromu“
    • Ptáčci u krmítka – „Strom jako dům…“
    • Kašpárkův karneval – „Jde na to od lesa“
  • Na co se stromy těší
    • Jarní probouzení – „Stromy pučí“
    • Děti, pozor červená – „Kam strom ohýbáš, tam roste“
    • Co děláme celý den a celý rok
    • Půjdu k zápisu – „Jeden strom nečiní háj“
    • Svátky jara – „Co umí vrbový proutek?“
    • Zvířata pod jabloní – „Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata“
    • Planeta Země – „Kde rostou palmy“
  • Jak si stromy hrají
    • „Vrba vypráví“ – Řeky a moře, potoky a rybníky
    • Maminky mají svátek – „V každém jablíčku je malá jabloň“
    • Jak je barevná kvetoucí příroda
    • „Zrají třešně“ – Všechny děti mají svátek
    • „Národní strom Lípa“ – Kniha je studnice moudrosti
    • Loučení s předškoláky – hurá na prázdniny

Charakteristika vzdělávacího programu

Zaměření školy:

Hlavním cílem naší školy je výchovou, vzděláváním a sociální péčí rozvíjet osobnost dítěte. To znamená, najít ke každému dítěti vhodný individuální přístup. Náš osobnostně rozvíjející model je založen na komunikativním přístupu, partnerství a spolupráci. Každé dítě je jedinečné. Je individuální osobností s různými potřebami a zájmy, schopnostmi a temperamentem, s jedinečným stylem učení a strukturou inteligence.

Hlavní cíle:

  • Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti ke vzdělávání.
  • Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
  • Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
  • Dosáhnout dovedností, které budou mít význam po celý život.
  • Dosáhnout osobního maxima každého jedince.
  • Využívat kladného hodnocení (i vlastního) pro další motivaci.
  • Poznat základní informace o světě a životě v něm.

Hlavním prostředkem rozvoje a kultivace předškolního dítěte, obohacením jeho poznání i sociální zkušenosti v mateřské škole je obsah předškolního vzdělávání, který je strukturován do oblastí:

I. Dítě a jeho tělo – oblast  biologická

Záměrem vzdělávacího úsilí v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům.

II. Dítě a jeho psychika – oblast psychologická

Záměrem vzdělávání v oblasti psychologické je podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte, rozvoj jeho intelektu, řeči a jazyka, poznávacích procesů a funkcí, jeho citů i vůle, stejně tak i jeho sebepojetí a sebe nahlížení, jeho kreativy a sebevyjádření, stimulovat osvojování a rozvoj jeho vzdělávacích dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji, poznávání a učení.

Tato oblast zahrnuje tři „podoblasti“:

  • Jazyk a řeč
  • Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie
  • Sebepojetí, city a vůle

III. Dítě a ten druhý – oblast interpersonální

Záměrem vzdělávání v interpersonální oblasti je podporovat utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému, posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.

IV. Dítě a společnost – oblast sociálně-kulturní

Záměrem vzdělávání v oblasti sociálně-kulturní je uvést dítě do společenství ostatních lidí, do života v lidské společnosti i do světa kultury a umění, pomoci dítěti osvojit si potřebné dovednosti, návyky i postoje, přijmout základní všeobecně uznávané společenské, morální a estetické hodnoty a podílet se na utváření společenské pohody.

V. Dítě a svět – oblast environmentální

Záměrem vzdělávání v environmentální oblasti je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu – a vytvořit základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí. Zpracováván enviromentální plán s ročním zaměřením, který je přílohou školního vzdělávacího programu.

Rámcové cíle:

  • Rozvíjení dítěte po všech stránkách – kulturních a hygienických návyků, sociální přizpůsobivosti, osobně sociálních a mravních vlastností a dovedností. Rozvíjení citové oblasti, paměti, pozornosti, řečových dovedností, hrubé a jemné motoriky, estetického cítění.
  • Získávání a osvojování poznatků o životním prostředí, jeho ochraně, světě přírody, vědy, přírodě živé a neživé, o přírodních jevech a dějích, o rozmanitosti přírody a světa, o jeho řádu.
  • Vytváření radostného a pohodového prostředí pro celkový rozvoj dítěte, vstřícnost, respektování potřeb dítěte. Nabízet a realizovat spontánní hravé činnosti a aktivity vycházející ze zájmu dětí a respektující jejich individuální potřeby a možnosti.

Záměry:

  • Poznávat a společně sdílet hodnoty, které jsou srozumitelné a přijatelné pro děti i jejich rodiče (samostatnost, odpovědnost, schopnost spolupracovat, úcta ke všem formám života včetně odpovědnosti za svůj život a zdraví, sebeúcta, podpora rodinných vztahů, vzájemného respektování a ohleduplnosti, úcta k hodnotám k uměleckým i materiálním včetně majetku svého i ostatních, radost z poznání a touha objevovat, schopnost rozeznat dobro a zlo, optimistické ladění, apod.).
  • Stanovit si společně s dětmi jasná pravidla spolužití a snažit se o jejich přenos do rodinného prostředí.
  • Vytvářet prostředí vzájemné důvěry a otevřenosti mezi pedagogy a dětmi i rodiči (v tomto případě považujeme za pedagogy všechny zaměstnance školy).
  • Snažit se o navázání pozitivního vztahu s každým dítětem, snažit se být pro děti citově významným člověkem a pozitivním vzorem.
  • Zprostředkovávat dětem prožitky, u kterých převažuje kvalita nad kvantitou a povrchností.
  • Vytvářet v dětech zdravý životní styl směřovaný k péči o vlastní zdraví a ochranu životního prostředí. Naplněním rámcových cílů směřujeme k utváření základů klíčových kompetencí (způsobilostí), které budou rozvíjeny v souborech předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot pro rozvoj osobnosti dítěte.