Dokument v plném znění ZDE
Vzdělávací obsah
Integrované bloky:
- Když jsou stromy nejvíce barevné
- Já a moji kamarádi – „Jako stromky ve školce“
- „Pod dubem, za dubem“ – Ve škole, doma, na ulici
- Stromy v sadě, v lese – „Strom po ovoci poznán bývá“
- Vítr fouká ze strnišť – „Stromy shazují listy“
- Já jsem holka a ty jsi kluk – „Budu velký jako buk …“
- Zvířátka se chystají na zimu – „Strom pro zvířátka“
- Co si stromy šeptají
- Mikulášské trampoty – „Kdo se bojí nesmí do lesa!“
- Zelenej se, jedličko – „O čem se zdá vánočnímu stromku?“
- Bílé ticho – „Stromy spí v bílé peřině“
- Zimní sportování – „Ohýbej stromek dokud je mladý“
- Hádej, čím jsem – „Jablko nepadá daleko od stromu“
- Ptáčci u krmítka – „Strom jako dům…“
- Kašpárkův karneval – „Jde na to od lesa“
- Na co se stromy těší
- Jarní probouzení – „Stromy pučí“
- Děti, pozor červená – „Kam strom ohýbáš, tam roste“
- Co děláme celý den a celý rok
- Půjdu k zápisu – „Jeden strom nečiní háj“
- Svátky jara – „Co umí vrbový proutek?“
- Zvířata pod jabloní – „Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata“
- Planeta Země – „Kde rostou palmy“
- Jak si stromy hrají
- „Vrba vypráví“ – Řeky a moře, potoky a rybníky
- Maminky mají svátek – „V každém jablíčku je malá jabloň“
- Jak je barevná kvetoucí příroda
- „Zrají třešně“ – Všechny děti mají svátek
- „Národní strom Lípa“ – Kniha je studnice moudrosti
- Loučení s předškoláky – hurá na prázdniny
Charakteristika vzdělávacího programu
Zaměření školy:
Hlavním cílem naší školy je výchovou, vzděláváním a sociální péčí rozvíjet osobnost dítěte. To znamená, najít ke každému dítěti vhodný individuální přístup. Náš osobnostně rozvíjející model je založen na komunikativním přístupu, partnerství a spolupráci. Každé dítě je jedinečné. Je individuální osobností s různými potřebami a zájmy, schopnostmi a temperamentem, s jedinečným stylem učení a strukturou inteligence.
Hlavní cíle:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti ke vzdělávání.
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
- Dosáhnout dovedností, které budou mít význam po celý život.
- Dosáhnout osobního maxima každého jedince.
- Využívat kladného hodnocení (i vlastního) pro další motivaci.
- Poznat základní informace o světě a životě v něm.
Hlavním prostředkem rozvoje a kultivace předškolního dítěte, obohacením jeho poznání i sociální zkušenosti v mateřské škole je obsah předškolního vzdělávání, který je strukturován do oblastí:
I. Dítě a jeho tělo – oblast biologická
Záměrem vzdělávacího úsilí v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům.
II. Dítě a jeho psychika – oblast psychologická
Záměrem vzdělávání v oblasti psychologické je podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte, rozvoj jeho intelektu, řeči a jazyka, poznávacích procesů a funkcí, jeho citů i vůle, stejně tak i jeho sebepojetí a sebe nahlížení, jeho kreativy a sebevyjádření, stimulovat osvojování a rozvoj jeho vzdělávacích dovedností a povzbuzovat je v dalším rozvoji, poznávání a učení.
Tato oblast zahrnuje tři „podoblasti“:
- Jazyk a řeč
- Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie
- Sebepojetí, city a vůle
III. Dítě a ten druhý – oblast interpersonální
Záměrem vzdělávání v interpersonální oblasti je podporovat utváření vztahů dítěte k jinému dítěti či dospělému, posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.
IV. Dítě a společnost – oblast sociálně-kulturní
Záměrem vzdělávání v oblasti sociálně-kulturní je uvést dítě do společenství ostatních lidí, do života v lidské společnosti i do světa kultury a umění, pomoci dítěti osvojit si potřebné dovednosti, návyky i postoje, přijmout základní všeobecně uznávané společenské, morální a estetické hodnoty a podílet se na utváření společenské pohody.
V. Dítě a svět – oblast environmentální
Záměrem vzdělávání v environmentální oblasti je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí – počínaje nejbližším okolím a konče globálními problémy celosvětového dosahu – a vytvořit základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí. Zpracováván enviromentální plán s ročním zaměřením, který je přílohou školního vzdělávacího programu.
Rámcové cíle:
- Rozvíjení dítěte po všech stránkách – kulturních a hygienických návyků, sociální přizpůsobivosti, osobně sociálních a mravních vlastností a dovedností. Rozvíjení citové oblasti, paměti, pozornosti, řečových dovedností, hrubé a jemné motoriky, estetického cítění.
- Získávání a osvojování poznatků o životním prostředí, jeho ochraně, světě přírody, vědy, přírodě živé a neživé, o přírodních jevech a dějích, o rozmanitosti přírody a světa, o jeho řádu.
- Vytváření radostného a pohodového prostředí pro celkový rozvoj dítěte, vstřícnost, respektování potřeb dítěte. Nabízet a realizovat spontánní hravé činnosti a aktivity vycházející ze zájmu dětí a respektující jejich individuální potřeby a možnosti.
Záměry:
- Poznávat a společně sdílet hodnoty, které jsou srozumitelné a přijatelné pro děti i jejich rodiče (samostatnost, odpovědnost, schopnost spolupracovat, úcta ke všem formám života včetně odpovědnosti za svůj život a zdraví, sebeúcta, podpora rodinných vztahů, vzájemného respektování a ohleduplnosti, úcta k hodnotám k uměleckým i materiálním včetně majetku svého i ostatních, radost z poznání a touha objevovat, schopnost rozeznat dobro a zlo, optimistické ladění, apod.).
- Stanovit si společně s dětmi jasná pravidla spolužití a snažit se o jejich přenos do rodinného prostředí.
- Vytvářet prostředí vzájemné důvěry a otevřenosti mezi pedagogy a dětmi i rodiči (v tomto případě považujeme za pedagogy všechny zaměstnance školy).
- Snažit se o navázání pozitivního vztahu s každým dítětem, snažit se být pro děti citově významným člověkem a pozitivním vzorem.
- Zprostředkovávat dětem prožitky, u kterých převažuje kvalita nad kvantitou a povrchností.
- Vytvářet v dětech zdravý životní styl směřovaný k péči o vlastní zdraví a ochranu životního prostředí. Naplněním rámcových cílů směřujeme k utváření základů klíčových kompetencí (způsobilostí), které budou rozvíjeny v souborech předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot pro rozvoj osobnosti dítěte.