Integrovaný blok: CO SI STROMY ŠEPTAJÍ
PROSINEC, LEDEN, ÚNOR
- Zelenej se, jedličko – „O čem se zdá vánočnímu stromku“
- Mikulášské trampoty
- Bílé ticho – „Stromy spí v bílé peřině“
- Zimní sportování
- Hádej, čím jsem –„Jablko nepadá daleko od stromu“
- Ptáčci u krmítka
- Kašpárkův karneval
Záměry integrovaného bloku:
Příprava společných slavností, seznamovat se s tradicemi vánočních svátků. Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a vyjadřovat je. Uvědomovat si citovou vazbu k rodinným příslušníkům a k lidem kolem nás. Seznamovat se s lidovými tradicemi a zvyky.
Vnímat krásu přírody v zimě. Aktivně poznávat a rozvíjet u dětí poznatky a zájem o živou i neživou přírodu, její proměny a zákonitosti. Vést děti k její ochraně.
Vhodnou stimulací se učit kontrolovat a ovládat své tělo, rovnováhu a koordinace.
Manipulovat s předměty a materiály, které poskytuje nejbližší okolí.
Poznat masopust v hudbě, lidových zvycích, v literatuře.
Osvojovat si vlastnosti, jako je zvídavost, úcta, umění oceňovat ostatní a pocit sounáležitosti s okolím a jeho kulturními a uměleckými projevy.
Vzdělávací nabídka/co učitel dítěti nabízí/:
příprava na advent, vánoce, zvyky, obyčeje, příchod Mikuláše
- posilování lásky k rodině, kamarádům, lidem
- rozvíjení citu pro krásu a tvořivost
- spoluprožívání radosti ze společné přípravy na vánoční svátky
- seznamování s výtvarnými technikami, výzdoba MŠ, výroba vánočních ozdob, dárků, pečení vánočního cukroví, …
- příprava vánoční besídky, vánoční písně, koledy
- zacházení se svíčkami, důležitost bezpečného zacházení, přítomnost dospělého, prevence vzniku požáru
- přání svým blízkým, kamarádům-co jim přejeme dobrého
- upevňování pocitu štěstí a spokojenosti, společné prožívání Vánočních svátků v rodině, ve skupině dětí (ve třídě)
- vánoční nadílka zvířátkům, zdobení stromku v přírodě ovocem a zeleninou pro zvěř
- charakteristické znaky zimy-sníh, mráz, tvoří se led, fouká ledový vítr, sněhové bouře
- kalendář počasí a přírody
- zimní oblečení, chránit se před chladem
- seznámení s nemocemi charakteristickými pro období zimy
- zvířata a ptáci v zimě, péče o ně, jak ve městě, tak v lese
- prožívání zimních radovánek se sněhem, vlastnosti sněhu ledu-nebezpečí uklouznutí, význam posypu na cestách a chodnících
- přípravy jednoduchých pokusů – zamrzání vody, tání ledu, sněhu
- seznamování s poznatkem, že sníh chrání přírodu (pole, louky, zahrady)
- posilování společného dosahování cíle – vést ke společnému prožívání vítězství, k pomoci slabšímu (zimní OH), seznámit s tradicí OH, realizace a dramatizace zimní olympiády
- upevňování vědomí vlastní bezpečnosti při zimních sportech
- rozvíjení fyzických dovedností při zimních sportech – bobování, koulování
- vlastnosti pohádkových postav – kladné, záporné, rozlišování dobra a zla
- dramatizace pohádek, hry s maňásky a loutkami, výroba
- srovnávání veršovaných a prozaických pohádek
- rozvoj tvořivosti a fantazie při přípravě maškarního reje, radostné prožívání přípravy i samotného karnevalu
- výtvarné zpracování tématu – masky, loutky, seznámení s obdobím masopustu
- zacházení s knihami, péče o ně, knihovny – účel a použití, povolání související s knihami (ilustrátor, spisovatel, knihovník, prodejce knih)
- při výrobě loutek a kostýmů seznamování s různými materiály a jejich vlastnostmi
- poznávání kladných a záporných hrdinů – vztahy mezi nimi – poučení
- chápání rozdílu mezi pohádkou a skutečností
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům.
- pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí
Kompetence k řešení problémů:
- chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit.
- při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických a matematických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
Komunikativní kompetence
- ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
- v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou.
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
Sociální a personální kompetence:
- chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí
- vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou
- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá, spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
Činnostní a občanské kompetence
- uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
- dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
AKCE integrovaného bloku:
Celoškolní:
- Mikulášská nadílka
- Vánoční cinkání pro rodiče
- Zdobení stromku pro zvířátka
- Rozsvěcení vánočního stromku, dílna pro děti a rodiče
- Vystoupení pro seniory
- Karneval – Masopust
Doporučené:
- Návštěva Muzea Betlémů Karlštejn, Zimní olympiáda, Polární dny, Předání vánočních přání, Pečení cukroví atd.
Integrovaný blok: KDYŽ JSOU STROMY NEJVÍCE BAREVNÉ
ZÁŘÍ, ŘÍJEN, LISTOPAD
- Já a moji kamarádi – „Jako stromky ve školce“
- „Pod dubem, za dubem“ – Ve škole, doma, na ulici
- Stromy v sadě, v lese – „V každém jablíčku je malá jabloň“
- Vítr fouká ze strnišť – „Stromy shazují listy“
- Já jsem holka a ty jsi kluk – „Budu velký jako buk …“
- Zvířátka se chystají na zimu – „Strom pro zvířátka“
Záměry integrovaného bloku:
Navodit radostnou atmosféru ve třídě, těšit se na společný pobyt dětí v mateřské škole, na společné zážitky. Utvářet pěkné vztahy mezi sebou navzájem, posilovat prosociální chování v dětské herní skupině, poznávat kamarády. Začínat rozlišovat různé formy jednání a získávat postupně stále větší samostatnost v chování.
Usnadnit dětem poznávání, že každý jsme součástí lidské společnosti, která se řídí určitými pravidly. Podporovat utváření pozitivních vztahů dětí a dospělých, pozitivní tolerance se všemi odlišnostmi.
Uvědomovat si sociální vazby, přátelství, příbuzenství v širší míře a uznávat je jako formu organizace, ve které je třeba volně spolupracovat a navazovat konstruktivní vazby. Osvojovat si jednoduché poznatky o přírodě a jejich proměnách. Sledovat charakteristické rysy podzimního období, péče o své okolí. Rozvíjet zručnost s různým přírodním materiálem.
Chápat některé vztahy mezi prvky nejbližšího přírodního a sociálního prostředí.
Seznamovat se s některými kulturními projevy, zvyky a tradicemi důležitými pro nejbližší okolí. Objevovat význam ovoce a zeleniny pro zdraví člověka. Rozvíjet všechny smysly. Vytvářet si životní postoje prospívající zdraví, osvojovat si poznatky o svém těle, získávat povědomí o způsobu osobního zdraví a bezpečí.
Objevovat postupně své vlastnosti spolu s poznáváním vlastního těla a respektováním ostatních. Poznávat vlastní fyzické a motorické schopnosti a uvědomovat si i své nedostatky.
Osvojovat si základy péče o vlastní tělo vytvářením základních zdravotních a sebezáchovných návyků a vyhýbat se přímému nebezpečí
Vzdělávací nabídka:
- seznámení s prostředím MŠ – třídy, šatny, hygienické zázemí, zahrada, okolí školky
- znalosti svého jména / adresy/, název třídy, jména kamarádů, své značky, jména učitelek, rodičů, sourozenců
- tvorba pravidel třídy
- orientace v budově MŠ, poznávání pedagogických a provozních pracovníků
- seznámení s denním režimem, časovou posloupností jednotlivých činností v MŠ-ráno, dopoledne, poledne,odpoledne-kdy, co děláme
- zjišťování úrovně sebeobsluhy a hygienických návyků
- rozvíjení kamarádských vztahů, podporovat zájem dětí dovědět se něco nového o svých kamarádech
- osvojování běžných pravidel společenského chování-pozdravit při příchodu i odchodu, poděkovat, omluvit se
- přijímání pravidel herních situacích a přivykání základním normám
- rozvíjení schopnosti samostatného vyprávění svých zážitků
- péče o společné hračky a zařízení – šetrné zacházení, úklid pozorování přírody, její estetické vnímání, ochrana, poučení, proč ji neničit
- pozorování sklizně na polích, v zahradách, seznámení s plody stromů a keřů, význam ovoce a zeleniny
- pozorování a dělení podzimního ovoce a zeleniny podle daného kritéria, popis a hygienické návyky spojené s jeho požíváním
- sledování změn v přírodě – odlet ptáků do teplých krajin, příprava zvířat na zimu
- změny v počasí – důležitost oblékání, charakteristické rysy podzimní přírody
- rozdíly mezi listnatými a jehličnatými stromy
- zvyky a obyčeje spojené s podzimem
- proč vznikají kaluže, chladný déšť, studený vítr
- posilování zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
- matematické a prostorové pojmy – geom. tvary, počet, velikosti, polohy – draků, vlaštovek, listí (tvary a barvy) lidské tělo: celkový obraz o těle a jeho částech
- hygiena, zdraví a péče o tělo, nemoci a bolest: nejběžnější nemoci a jejich příznaky
- určování částí těla, hygienické návyky a osobní čistota
- služby související se zdravím: záchranná služba, nemocnice a lékař
- rozlišování pravé a levé strany
- rozlišování a předcházení nebezpečí, úrazům
- zařazování her na téma rodina, přátelství
- pochopení vztahu mezi jednáním a důsledkem (př. nebezpečné chování na cestě – úraz, nedostatek teplého oblečení – nachlazení)
- opatrné chování vůči cizím, neznámým lidem, důvěra v lidi blízké, v jejich rady, pokyny poznávat nebezpečné předměty, přístroje, vést děti k opatrnosti
- péče o nemocné a staré lidi – úcta k jejich osobnosti a stáří
- kontakt se zvířaty
- naše smysly, smyslové hry
Kompetence k učení:
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
Kompetence k řešení problémů:
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
- řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
Komunikativní kompetence:
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
- domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
Sociální a personální kompetence:
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
Činnostní a občanské kompetence:
- zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
- chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky.
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
AKCE integovaného bloku:
Celoškolní :
- Návštěvy ve všech třídách
- Podzimní akce se zaměřením na podzimní úrodu – Den Stromu
- Podzimní brigáda s rodiči
Doporučené:
Drakiáda, Výlety, besedy, účast na soutěžích, Babí léto, Výlety do okolí, beseda s policií, divadélka v mš, Jablíčkové dny, Bramborový bál, Babí léto, Hellowen, Dušičkové slavnosti, Legenda sv. Martina